Profession perguruan merupakan haluan hidupku yang tidak
mungkin ku ubah. Minatku menjadi pendidik semakin kuat apabila berhadapan
dengan beratus-ratus muka suci yang tidak tahu pun apa yang baik dan tidak baik
untuk mereka iaitu murid-murid. Permulaannya, tidak pernah terlintas di
fikiranku untuk menjadi seorang guru suatu ketika dahulu. Anganku bercita-cita
menjadi peguam, membela nasib orang yang tidak bersalah. Namun ianya terkubur
dek tidak direstui oleh kedua-dua orang tuaku. Aku memilih cabang pendidikan
untuk melanjutkan pelajaranku selepas keputusan SPM keluar walaupun langsung tidak berminat. Guru-guru di sekolah
menengahku melarang memilih untuk menjadi guru kerana pekerjaan ini sesuatu yang
sangat sukar dan membebankan. Namun, aku tiada pilihan lain kerana aku tidak
mahu melanjutkan pelajaran di tingkatan 6. Aku ingin merasakan persekitaran
yang baru selain daripada sekolah. Akhirnya, rezekiku di Institut Pendidikan
Guru untuk kursus Pendidikan Seni Visual, Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Aku
gembira kerana aku dapat melanjutkan pelajaran ku luar daripada negeriku iaitu
Sabah. Dalam kegembiraanku terselit kesedihan kerana ibuku melarangku pergi
jauh dari pangkuannya. Aku tiada pilihan lain, bukan derhaka tetapi ini adalah
takdirku, ibuku akur.
Bermulanya
disitu, hinggalah ke hari ini. Aku sudah pun 4 tahun setengah di Keningau,
Sabah. Bermacam dugaan, cabaran dan pengalaman yang telahku harungi. Asalnya ingin
membela nasib orang yang tidak bersalah, kini aku sedar. Guru juga tugasnya
membela nasib insan yang bernama murid. Gurulah yang mendidik, mengajar, agen
perubah masyarakat, moderator dan agen hubungan sosial. Tanpa guru, musnahlah
bangsa. Pengalaman aku berpraktikum selama 1 bulan di SK Ansip, Keningau, Sabah
sangat mematangkan aku. Telatah dan karenah mereka mengingatkan diri aku yang
pernah belajar di bangku sekolah dulu. Seorang yang nakal, manja, suka merajuk,
menganggu rakan lain dan sebagainya. Aku tersenyum. Berbekalkan pengalaman yang
ada, aku dapat berhadapan dengan murid-murid 2 Intelek, 3 Intelek, 5 Intelek, 5
Cemerlang dan 6 Intelek dengan rasa yakin. Murid juga kelihatan selesa dengan
cara, personaliti dan keperibadianku. Rasa cintaku terhadap pekerjaanku semakin
mendalam dan tidak mungkin aku akan berputus asa di dalam kerjaya ini. Aku cuba
untuk mengubah persepsi dan spekulasi negatif masyarakat mengenai guru kerana
guru amat penting di dalam pembangunan sesebuah negara. Segalanya bermula dari
guru..
No comments:
Post a Comment