Murid-murid dilahirkan
dalam keadaan yang berbeza. Justeru setiap guru perlu memahami perbezaan dalam
kalangan muridnya. Personaliti yang dimiliki setiap murid-murid juga membezakan murid tersebut dengan yang lain. Hal ini perlu diketahui oleh guru untuk memahami ragam
murid-muridnya. Pembelajaran pula merupakan perubahan ke atas murid-murid hasil daripada
pengalaman. Jika seorang guru tersebut tidak memahami personaliti muridnya, maka akan wujudlah masalah untuk menangani muridnya sekaligus akan bertindak dengan menggunakan kekerasan seperti memukul, mencubit, menampar dan sebagainya. Hal ini sepatutnya tidak timbul kerana semua guru telah dilengkapi dengan pelbagai ilmu pedagogi dan indragogi. Persoalannya, kenapakah guru tersebut tidak mengaplikasikan pengetahuan yang mereka ada? Adakah mereka terpaksa menjadi guru? Adakah mereka tidak mampu mengawal emosi? Pertanyaan sebegini sepatutnya tidak perlu wujud.
Menurut kajian yang telah Cikgu Chomel lakukan :
Menurut
pandangan Borich dan Tombari (1997),
perbezaan individu ialah:
“Individual
differences are the variations we observe among members of any group in a
particular characteristic, such as temperament, energy level, friendship
patterns and parent-child attachment”
Manakala
menurut pandangan Henson dan Eller
(1999), dalam bukunya “Educational Psychology for Effective Teaching”, pula
menerangkan bahawa perbezaan individu merujuk kepada ciri-ciri atau sifat-sifat
manusia yang mempunyai potensi sama ada memajukan keupayaan seseorang, contohnya
seperti optimistik, sentiasa berani mencuba atau membataskan keupayaan
seseorang untuk belajar dalam persekitaran sekolah, contohnya seperti takut
melakukan kesilapan dan takut bertanya.
Daripada definisi di
atas, dapat dirumuskan bahawa perbezaan individu adalah variasi yang boleh
diperhatikan dan dapat dilihat berdasarkan ciri-ciri tertentu, contohnya dari
segi intelek, emosi dan sifat-sifat manusia yang mempunyai potensi untuk
memajukan keupayaan atau membataskan keupayaan seseorang dalam melakukan
sesuatu.
Secara
umum, perbezaan individu merujuk kepada variasi antara individu, iaitu apa yang
menjadikan kita unik dan berlainan. Walaupun ada persamaan dari segi jantina,
agama atau minat namun anda berdua berbeza dari segi fizikal, emosi, intelek,
dan sebagainya. Aspek perbezaan individu adalah penting dalam bidang psikologi
akademik dan profesional termasuk psikologi pendidikan, perkembangan, klinikal,
silang budaya dan sebagainya.
Pendekatan psikologi Barat telah membuat beberapa andaian
mengenai perbezaan individu seperti yang berikut :
Ø Manusia berbeza dari segi atribut psikologi
Ø Perbezaan individu boleh diukur dan dikaji
Ø Perbezaan individu amat berguna untuk menerangkan dan
meramal tingkahlaku dan pencapaian
Sejak dahulu lagi, perbezaan manusia telah diklasifikasikan
seperti di bawah :
Jantina
|
Misalnya, pemburu untuk kaum lelaki
dan suri rumah tangga untuk kaum perempuan.
|
Kecerdasan
|
Untuk golongan kasta, kelas dan
tahap pendidikan.
|
Personaliti
|
Misalnya, pengkhususan pekerjaan di
mana guru mempunyai sifat mudah didampingi manakala polis bersifat garang dan
sebagainya.
|
Menurut
Papalia (2001), manusia berbeza dari
segi jantina, ketinggian, berat, dan bentuk tubuh badan; dalam hal-hal lain
seperti kesihatan dan tahap tenaga; dan ciri-ciri personaliti serta reaksi
emosi. Slavin (1997) pula lebih
menumpukan perhatian kepada perbezaan individu dalam konteks pengajaran dan
pembelajaran. Beliau mengatakan kepelbagaian pelajar terdapat dalam tahap
prestasi, kadar belajar, gaya kognitif atau gaya pembelajaran, etnik, budaya,
kelas sosial, bahasa di rumah, jantina, bakat dan minat.
Kesimpulannya, seorang guru perlu tahu bahawa kenapa setiap murid-murid adalah berbeza sikapnya? Maka, gunakanlah akal fikiran dan pengalaman sedia ada untuk menangani murid-murid yang tersayang.
No comments:
Post a Comment