Monday, 21 October 2013

Cikgu Chomel : Menangani Masalah Kepimpinan Dengan Pentadbir Sekolah.

Secara amnya, kepimpinan merupakan keupayaan mempengaruhi, memotivasi, mengubah sikap dan tingkah laku orang bawahan supaya bersetuju untuk melaksanakan program-program dan melakukan perubahan-perubahan ke arah pencapaian matlamat organisasi. Pemimpin sesuatu organisasi pendidikan selalu dikatakan sebagai seorang yang bertanggungjawab terhadap semua aktiviti yang berlaku serta kepimpinannya akan menetapkan hala tuju organisasi dan kepentingan pendidikan pada pelajar. Walau bagaimanapun, seseorang pemimpin tidak dapat mengelakkan diri daripada isu-isu yang wujud dalam kepimpinan kerana kita sedar bahawa di dunia ini ‘tiada seorang insan yang sempurna’.
      Kepimpinan merupakan kunci utama dalam sesuatu organisasi, pengurusan dan pentadbiran pendidikan di seluruh dunia. Tetapi kita perlu ingat bahawa, kepimpinan dalam pendidikan adalah unik dan memerlukan pengetahuan yang luas kerana melibatkan menguruskan insan dari pelbagai umur yang berlainan pada sesuatu masa. David M. Traversi (2007) menyebut bahawa faktor kepimpinanlah yang membezakan antara sesebuah organisasi yang berjaya atau sebaliknya. Ini adalah kerana segala keputusan yang dibuat akan bergantung kepada visi dan misi yang ingin dicapai oleh pemimpin dalam sesuatu organisasi.
      Setiap kejayaan biasanya perlu melalui pelbagai cabaran dan kepimpinan dalam pendidikan tidak lari daripada kenyataan ini kerana disebabkan kemajmukan masyarakat Malaysia, pelbagai isu-isu pendidikan telah timbul dalam sistem pendidikan Malaysia. Pemimpin organisasi pendidikan perlu mengenali gaya kepimpinan yang bersesuaian untuk membolehkan mereka menguruskan orang bawahan dalam menangani isu-isu yang timbul. Mengikut Ishak bin Sin (2002), kejayaan syarikat-syarikat dan juga sekolah-sekolah berkenaan sama ada di Barat atau di Malaysia telah mendorong penyelidik-penyelidik untuk mengenal pasti gaya kepimpinan yang berupaya mengubah sikap dan tingkah laku orang bawahan serta berjaya membuat perubahan-perubahan besar.
      Sebagai seorang guru yang berpengalaman di sekolah, saya telah menghadapi beberapa masalah mengenai kepimpinan semasa berurusan dengan pihak pentadbir sekolah dan cuba mencari modus operandi yang sesuai untuk menanganinya. Antaranya ialah

a)    Keselamatan
            Masalah keselamatan pelajar sekolah semakin serius hari ini apabila meningkatnya kejadian yang tidak diingini ke atas pelajar, contohnya, kes-kes bunuh, rogol, culik, ragut dan sebagainya ke atas pelajar adalah sangat membimbangkan. Berlaku juga kes-kes guru diugut oleh ibu bapa pelajar yang tidak puas hati dengan cara anak mereka dilayan. Kalau dahulu rotan merupakan satu cara untuk mendidik pelajar, tetapi sekarang rotan merupakan satu jalan untuk guru disaman. Isu ini merupakan cabaran utama kepada pemimpin sekolah kerana ketika ingin mendidik generasi muda, pada masa yang sama masalah ini menjadi kekangan.

b)    Penyelewengan dalam pembangunan infrastruktur pendidikan.
            Masalah penyelewengan dalam pembangunan infrastruktur sekolah telah berlaku agak lama. Isu-isu seperti keruntuhan makmal komputer, keretakan bangunan sekolah, keruntuhan atap bilik darjah dan sebagainya jelas menunjukkan bahawa berlaku penyelewengan dalam pembangunan infrastruktur. Masalah ini tidak boleh dipandang rendah kerana melibatkan soal nyawa pelajar serta guru dan ini menyebabkan pemimpin sekolah mengorbankan masa yang banyak dalam proses pembangunan yang berlaku di kawasan sekolah.

c)    Disiplin
            Perselisihan faham antara guru dalam melaksanakan aktiviti sering berlaku. Ini mungkin berlaku apabila komunikasi antara bahagian kurang berlaku dan saling menuding jari apabila wujudnya sesuatu masalah. Masalah disiplin orang bawahan kebiasaannya selalu dikaitkan dengan keretakan rumah tangga ataupun masalah-masalah keluarga. Tekanan emosi akibat daripada masalah di rumah akan terbawa ke tempat kerja dan seterusnya mengganggu kebolehan guru tersebut untuk bekerja. Selain daripada itu, faktor lain yang mendorong kepada masalah disiplin dalam kalangan orang bawahan ialah tanggungjawab yang dipikul oleh mereka. Peningkatan harga minyak dunia meningkatkan harga barangan harian tetapi pada masa yang sama gaji tidak bertambah dan terpaksa menampung ibu bapa, isteri dan juga perbelanjaan anak-anak.

d)    Tanggungjawab
            Terdapat dalam kalangan guru yang tidak menjalankan tanggungjawab dengan penuh dedikasi. Ini berlaku apabila guru tersebut mengajar kelas tambahan di luar dan mendapat pendapatan yang lumayan dan dengan itu pengajaran di sekolah tidak di titik beratkan.

e)    Arahan ketua
            Masalah ini timbul apabila guru tidak menghormati pemimpin sekolah disebabkan isu peribadi ataupun tidak selesa dengan kepimpinan di sesebuah sekolah. Selain itu, tahap pendidikan guru mungkin lebih tinggi daripada pemimpin sekolah dan ini menyebabkan mereka tidak menghormati pemimpin mereka dengan anggapan mereka lebih bagus.
            Isu-isu ini bukan sahaja memberi kesan kepada golongan pendidik di sesebuah sekolah malah, juga kepada golongan pelajar, seperti yang diucapkan oleh Abdullah Ahmad Badawi (2004), dalam isu-isu kepimpinan, pemimpin mempunyai tanggungjawab untuk memberi kepimpinan bermoral kepada anggota masing-masing. Motto kepimpinan melalui teladan yang dilahirkan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad masih relevan dan terpakai. Kata bidalan “Guru kencing berdiri, anak murid kencing berlari” juga masih berkaitan dan bermakna dalam membentuk mahasiswa masa kini.

            Untuk menangani masalah-masalah ini, perkara yang paling penting yang saya              pastikan adalah setiap program berjalan seperti yang dirancang, tidak kira program itu kecil         ataupun besar. Saya juga memberikan kesedaran kepada semua guru bahawa jika boleh    ketika melakukan tugas, kita perlu memahami objektif utama dan membuat perancangan awal     untuk mencapai objektif, mempunyai orang bawahannya yang komited untuk mengharungi cabaran bersama dan saling bantu membantu dalam menangani cabaran.
            Selain daripada itu, secara fakta untuk menyelesaikan isu-isu kepimpinan yang saya     hadapi ini, Azamri Husin (2007) dan Norhannan Ramli, Jamaliah Abdul Hamid         (2006)             menyatakan bahawa dalam menyelesaikan sesuatu isu, pemimpin boleh menggunakan          pendekatan gaya kepimpinan seperti :

                      i.        Penaklukan(Domination) Mengutamakan kepentingan diri dan mengetepikan hak-hak orang dan kumpulan lain.
                     ii.        Bekerjasama(Collaboration) Mencapai kepentingan diri dan kepentingan orang lain secara penyelesaian bersama.
                    iii.        Penjauhan(Aroidance) Mengenepikan konflik.
                   iv.        Mengalah(Accomodation) Mengutamakan kepada orang lain.
                    v.        BertolakAnsur(Compromise) Mencapai kepentingan diri dan kepentingan kumpulan secara sederhana.
                   vi.        Komunikasi : Komunikasi adalah suatu alat, aktiviti, strategi dan proses dalam pengurusan organisasi pendidikan pendidikan. Terdapat enam gaya komunikasi dalam membantu pihak pengurusan sekolah mencapai kecemerlangan iaitu :-

ü  Gaya Kawalan
           Komunikasi yang berbentuk satu hala iaitu arahan, tuntutan dan tindakan perlu dipatuhi oleh orang lain. Komunikator (pemimpin) menggunakan kuasa untuk mendapatkan persetujuan.

ü  Gaya Equalitarian
           Komunikasi yang bercorak dua hala dengan menggerakkan pendapat orang ramai secara bebas. Menekankan suasana persefahaman dan kemesraan.


ü  Gaya Structuring
           Orientasi komunikasi adalah terhadap pembinaan peraturan dan memperkukuhkannya. Komunikator (pemimpin) mempengaruhi orang lain dengan cara menggunakan peraturan dan undang-undang yang sedia ada.

ü  Gaya Dynamic
           Komunikator (pemimpin) bercakap perkara-perkara yang penting secara jujur dan berterus terang.

ü  Gaya Relinquish
                                   Komunikator (pemimpin) sering setuju dengan pendapatan pandangan                            orang lain. Secara tidak langsung pemimpin dapat mengalih tanggungjawab                               dan mengambil peranan sebagai pembantu sahaja.

Untuk membolehkan seorang pemimpin menjalankan tugas serta   mengendalikan isu-isu pada masa yang sama, beliau juga perlu mempunyai kebolehan untuk mempengaruhi orang bawahannya. Pelbagai cara untuk mempengaruhi orang bawahan boleh digunakan, terpulang kepada jenis individu yang perlu dihadapi pada             sesuatu masa (Sajoli MD, 2007). Hazman Bin Dolah (2008) , Bashid (2008) dan Ahmad Safwan Mohamad, 2007 mengemukakan beberapa taktik yang boleh digunakan untuk mempengaruhi orang lain dalam organisasi oleh pemimpin, iaitu :

Ø  Taktik pujukan rasional penggunaan hujah yang logik dan mempunyai bukti-bukti nyata semasa memujuk orang bawahan digunakan dalam melaksanakan sesuatu. Akan tetapi taktik ini hanya berkesan jika pemimpin mempunyai sifat yang jujur dan mempunyai kemahiran berkomunikasi yang tinggi.

Ø  Taktik daya tarikan inspirasi pula merupakan satu taktik mempengaruhi orang bawahan dengan cara membangkitkan semangat dan emosi. Taktik ini hanya berkesan jika pemimpin mempunyai kemahiran yang tinggi dalam berkomunikasi dan berkebolehan menggunakan metafora serta dengan gaya dan gerak geri yang menarik.


Ø  Taktik perundingan pula seseorang pemimpin itu memberi peluang atau mengajak orang bawahan memberi pendapat, pandangan, kaedah dan cara-cara melaksanakan sesuatu untuk mencapai sesuatu objektif. Taktik ini menjadi lebih berkesan jika pemimpin mempunyai kebolehan mendengar yang tinggi serta boleh memujuk orang bawahan.

Ø  Pemimpin yang menggunakan tahap hubungan setia kawan yang baik dengan orang bawahan untuk memujuk orang bawahan melaksanakan tugas adalah pemimpin yang menggunakan taktik daya tarikan peribadi. Taktik ini berkesan jika hubungan pemimpin dengan pengikut akrab dan pengikut takjub kepada pemimpin.

Ø  Pemimpin yang menggunakan orang lain untuk mempengaruhi orang bawahan melaksanakan tugas pula dikatakan telah menggunakan taktik gabungan. Namun taktik gabungan ini hanya berkesan jika pemimpin mempunyai ramai orang berpengaruh.

Ø  Taktik mendapatkan simpati pula berkaitan dengan taktik berbuat baik sambil merayu. Biasanya taktik ini dilaksanakan melalui orang ketiga hingga menyebabkan orang bawahan berasa mereka dihargai dan paling layak untuk melaksanakan sesuatu tugas. Taktik ini berkesan jika orang bawahan mengamati pemimpin mereka adalah jujur.

Ø  Taktik pertukaran pula menggunakan ganjaran untuk mempengaruhi. Itu pun jika bawahan berasa ganjaran adalah penting kepada mereka. Taktik ini berkesan jika pemimpin benar-benar memiliki ganjaran yang mereka perlukan.

Ø  Jika pemimpin itu menggunakan kedudukan, peraturan dan tradisi organisasi untuk mempengaruhi orang bawahan melaksanakan tugas, itu bermakna pemimpin tersebut menggunakan taktik sah. Taktik ini berkesan jika pemimpin mempunyai autoriti formal.

Ø  Jika semua taktik ini gagal, gunakanlah taktik terakhir iaitu taktik tekanan. Ini merupakan ancaman, ugutan dan amaran daripada pemimpin semasa mengarah bawahan melaksanakan tugas.

                        Secara peribadi, kepemimpinan selalunya dikaitkan dengan proses seseorang    mempengaruhi orang lain supaya mengikutnya untuk melaksanakan tugas-tugas organisasi       agar matlamat organisasi tercapai. Dalam erti kata lain kepemimpinan sebagai contoh adalah            proses seorang ketua kapal di laut menguruskan dan mengarah anak kapalnya agar kapal    yang dinaiki itu tidak tenggelam serta sampai ke destinasi yang selamat walaupun pada satu   ketika terpaksa mengharungi lautan bergelora mahupun ribut. Hal ini hanya berlaku sekiranya             ketua kapal tersebut mampu memastikan anak kapalnya mendengar arahan serta        menghormati keputusan yang dibuat olehnya dan mampu bekerja sebagai satu kumpulan.
                        Di samping itu, mengikut Ishak Bin Sin (2002) kepimpinan ini juga bererti seorang itu     perlulah sanggup menanggung risiko, demi menyelamatkan orang bawahannya, menjadi            kepala dalam misi yang berbahaya dan sama-sama merasa kepayahan yang dialami orang-        orang bawahan, (Riket, W. J.,2004). Tindakan seperti ini membangkitkan semangat orang        bawahan untuk melaksanakan tugas dengan lebih berkesan, bukan sahaja untuk organisasi,    tetapi juga sebagai petunjuk bahawa mereka menyenangi pemimpin mereka. Perbincangan          dua hala merupakan salah satu cara menjana pemikiran orang bawahnya dalam             menyelesaikan sesuatu masalah yang timbul serta berupaya untuk meyakinkan orang bawahan tentang betapa perlunya orang-orang bawahan bekerja sebagai satu pasukan dan           bukan secara individu untuk mencapai matlamat organisasi. Malah, pemimpin juga perlu          sering berusaha untuk mempertingkatkan tahap keperluan dan kebolehan orang bawahnya supaya lebih bertanggungjawab dan berjaya menyelesaikan tugas organisasi ke peringkat          maksimum walaupun terpaksa menghadapi pelbagai cabaran.

No comments:

Post a Comment